New Realities

The reality nowadays can not be easily distinguished as just physical objects and virtual – computer generated worlds. New technologies have enabled, not only collection, usage and organization of digital data but more importantly, their penetration into physical reality.
The new digital overlay serves as the constituent of the emerging infinite interface and the penetration of mixed reality into everyday life and communication. The special place at the so called reality scale, is taken by Augmented Reality – a new medium that can integrate all other media with potential to become a dominant media of 21st century.

From the very begginings of LiveViewStudio, we actively considered / envisaged the potential of the medium. In 2010 smartphone configurations that could support AR opened up numerous possibilities for different culture and marketing projects. At the same time different technical constraints, such as the limitations of rendering engines and the use of low poly models inhibited a more engaged approach in content creation, and we focused on conceptual solutions anticipating augmented reality communication culture.

Bellow are some of our projects, produced between 2010 and 2016, that represent milestones in development of this exciting new medium.

For more info click on project titles …

 

NOVE STVARNOSTI / Razvoj kulture komunikacije u proširenoj stvarnosti

Savremena stvarnost više ne može jednostavno da se podeli na fizičke objekte i virtuelne, kompjuterski generisane svetove. Nove tehnologije omogućile su, ne samo sakupljanje, konzumaciju i organizaciju digitalnih informacija, već i njihovu integraciju u fizičku stvarnost. Digitalna nadgradnja našeg fizičkog okruženja predstavlja osnovu za stvaranje beskrajnog prostornog interfejsa i upotrebu mešovite stvarnosti u svakodnevnom životu i komunikaciji. Posebno mesto na skali stvarnosti zauzima Augmented Reality, odnosno proširena stvarnost, novi medij koji ima potencijal da integriše sve ostale medije i kao takav postane dominantan masovni medij u 21. veku.

U periodu između 2005. i 2010. godine, paralelno sa osnivanjem agencije LiveViewStudio i pionirskim eksperimentima sa desktop AR aplikacijama, aktivno smo promišljali budućnost proširene stvarnosti. Pojava smart telefona, sa konfiguracijama koje su omogućile praktičnu primenu novog medija, otvorila je prostor za realizaciju brojnih projekata u oblasti kulture i marketinga. Ograničenja tehnologije i upotreba low poly 3D modela (iako smo uživali u pomeranju granica i izvlačenju maksimuma iz postojećih okvira) onemogućila su angažovaniji pristup u kreiranju vizuelnog sadržaja, tako da smo se fokusirali na izvodljiva konceptualna rešenja koja će u budućnosti predstavljati osnovu za kulturu komunikacije u proširenoj stvarnosti.

U nastavku predstavljamo neke od projekata koje smo realizovali u periodu od 2010. do 2016. godine, a koji čine važan deo razvoja ovog uzbudljivog novog medija.

Za više informacija, kliknite na naziv projekta …

 

> 2010 AR book / streetartlove.rs/belgrade
Published in 2010, the book streetartlove.rs/belgrade is the first augmented reality book worldwide.
Featuring photographs of Marko Todorovic, the book represents a showcase of Belgrade street art scene from 2005 – 2010.
What makes this book special is that a hard copy is a point of entry which enables you to explore the “hidden” world of street art through augmented reality. The title of the book is a webpage address where readers find out that the printed pages have additional augmented reality content: interviews, videos, new artworks …

Knjiga streetartlove.rs/belgrade je, globalno posmatrano, verovatno prva objavljena augmented reality knjiga. Izdata 2010. godine u Beogradu, kroz fotografije Marka Todorovića, knjiga predstavlja beogradsku street art scenu u periodu od 2005. do 2010. godine. Naziv knjige je web adresa na kojoj dobijate informaciju da stranice imaju dodatnu dimenziju, odnosno sadržaj ( nove radove, razgovore sa autorima itd. ) koji pomoću telefona možete da otkrijete u proširenoj stvarnosti.

 

 

mt_ar2011d

year2011_supermarket

> 2010 AR calendar / YeAR2011
AR calendar published in December 2010 in addition to digital overlays of printed photographs with different multimedia content, introduced a concept where artist Marko Todorovic was virtually present in the gallery and visitors could chat with him in AR.

Kalendar YeAR2011, objavljen u decembru 2010. godine, pored digitalne nadgradnje fotografija, odnosno vezivanja različitih multimedijalnih informacija za štampane materijale, predstavio je i koncept virtuelnog prisustva Marka Todorovića, autora postavke, u izložbenom prostoru kao i mogućnost komunikacije sa njim u proširenoj stvarnosti.

 

 

mt_kkp_2

> 2011 AR exhibition / King Peter I Memorial Room
The memorial room of King Peter I represents one of the first permanent exhibitions deploying augmented reality. An augmented reality app allowed users to discover important details from king’s life layered over the large scale mosaic designed as the king’s portrait made of hundreds of photographs.

Spomen soba kralja Petra I Karađorđevića u Kući kralja Petra I, otvorena u maju 2011. godine, predstavlja jednu od prvih postavki ove vrste u muzejskoj praksi. Pomoću uslužnog tableta i augmented reality aplikacije, posetioci su na portretu, izgrađenom od mnoštva istorijskih fotografija, otkrivali najznačajnije detalje iz života kralja Petra I u proširenoj stvarnosti.

 

 

lvs_ted

> 2011 AR presentation / Ted Talk
Presentation at TedX conference in Belgrade showcased the concept of virtually present AR speaker. Using AR, the head of Jana Rodic, who was present at the stage, was overlayed with animated head of Marko Todorovic.

Nastup na TEDx konferenciji u Beogradu predstavlja koncept AR govornika na sceni. Na glavi Jane Rodić, koja je fizički bila prisutna, pojavljuje se animirana glava Marka Todorovića u proširenoj stvarnosti.

 

 

var

> 2011 AR edutainment / VISION:AR
Within the long-term project VISION:AR, we presented the potential of AR in education at Belgrade Book Fair and Science Festival. The installation was further accompanied with several interactive experiences: augmented reality t-shirts, face tracking author explication …

U okviru šireg projekta Vision:AR, na Festivalu nauke i Sajmu knjiga smo predstavili koncept primene proširene stvarnosti u obrazovanju i edukaciji. Takođe, postavku su pratila brojna inovativna rešenja kao što su augmented reality majice, face tracking autorska eksplikacija …

 

 

ar_cube_k_33

arcp_3

> 2012 AR game / AR Cube Puzzle / AR Coloring Book
AR Cube Puzzle is one of our most popular interactive space installations that has been showcased at various festivals and conferences worldwide. Two different scenarios were presented in Belgrade in 2012 – Kosmodrom at Science Festival and the other one at Science and Technology Museum. As a part of wider idea of digital-analogue play we also created several scenarios for coloring books.

AR Cube Puzzle je jedna od naših najpopularnijih interaktivnih prostornih instalacija, predstavljena na brojnim globalnim festivalima i konferencijama. U Beogradu je 2012 godine postavljena sa dva različita scenarija, Kosmodrom na Festivalu nauke i kao deo Dečijeg muzeja u Muzeju nauke i tehnike. Kao nastavak koncepta analogno digitalnih igara razvili smo i različite scenarije za AR bojanke.

 

 

arhost

> 2012 AR hostess / Cisco
We created an augmented reality hostess and developed the idea of virtual guide for Cisco Expo 2012.

Za konferenciju Cisco Expo 2012 u Beogradu, kreirali smo Augmented Reality hostesu i razvili koncept virtualnog vodiča u proširenoj stvarnosti.

 

 

tct_ar-infoboards_mt

tct-map_mt

tct-imperator

> 2013 AR infoboards / Techcooltour
Within the European project Techcooltour we presented the possibilities of augmented reality in the promotion and preservation of cultural heritage. We have developed a cross-media platform that solves the problem of visibility of certain archaeological sites in Italy, Slovenia, Croatia and Serbia. Each site is marked with Augmented Reality info-board allowing visitors with TCT app an interesting and innovative way to learn about the site. Digital excavation, animations of Roman emperors and senators, as well as the 3D reconstructions of antique objects are only a part of multimedia information that visitors could discover and interact within augmented reality. As best practice example, the project was presented at several global conferences and festivals.

U okviru evropskog projekta Techcooltour predstavili smo mogućnosti primene proširene stvarnosti u promovisanju i afirmaciji kulturnog nasleđa. Razvili smo krosmedijsku platformu koja je rešavala problem vidljivosti određenih arheoloških lokaliteta na teritoriji Italije, Slovenije, Hrvatske i Srbije. Svaki lokalitet je obeležen Augmented Reality Infoboard-om koji je posetiocima, sa smart telefonom i aplikacijom, pružao mogućnost da se na zanimljiv i inovativan način upoznaju sa sadržajem. Digitalno otkopavanje, animacije rimskih imperatora i senatora, kao i rekonstrukcije objekata samo su deo multimedijalnih informacija koje su posetioci otkrivali u proširenoj stvarnosti. Na ovaj način, praktično smo promovisali koncept upotrebe markera za komunikaciju u javnim prostorima. Kao paradigma, projekat je predstavljen na više globalnih konferencija i festivala.

 

 

JAGODA krive

 

55ebb05f97fbdcf7b8e5d242ec0a9fa5_1700_717

> 2013 AR food packaging / Yupik
For several different clients we developed interactive packaging. Using an AR app you could discover recipes on frozen fruits packages, or trigger games on a bottle of mineral water …

Za nekoliko klijenata smo razvili interaktivnu ambalažu. Pomoću AR aplikacije na pakovanju smrznutog voća ste otkrivali video recepte, na flašicama igrice, itd.

 

 

> 2014 AR architecture / Eko Atlantic
Within Eko Atlantic project we presented the application of augmented reality in architecture and real estate.

U okviru projekta Eko Atlantic predstavili smo koncept primene proširene stvarnosti u arhitekturi i građevinarstvu.

 

 

srbija-1914

> 2014 AR exhibition / Srbija 1914
For the exhibition Serbia 1914 we created a number of augmented reality installation. What stands out in this project, is the use of objects as 3d markers. Furthermore, as a part of promotional activities we created a treasure hunt on the streets of Belgrade, and the ability to discover / unlock augmented reality multimedia information at several locations winning a free tickets for the exhibition …

Za izložbu Srbija 1914 smo kreirali brojne augmented reality instalacije, ali se ističe prvo mapiranje i upotreba fizičkih objekata (gramofon, maketa …) kao markera za aktivaciju sadržaja u proširenoj stvarnosti. Takođe, kao deo promotivnih aktivnosti smo organizovali potragu za kulturno istorijskim blagom na ulicama Beograda, odnosno mogućnost da u proširenoj stvarnosti otkrijete/otključate multimedijalne informacije na nekoliko lokacija i na taj način osvojite besplatne ulaznice za izložbu …

 

 

> 2014 AR exhibition / Slava
For exhibition Culinary Crossroads (Ethnographic Museum, Serbian Cultural Center / Paris, November 2014) we continued to further develop the concept of digital overlays for exhibits and physical objects. A particularly interesting was an augmentation of food and the exhibited Slava cake.

U okviru izložbe Putevi hrane (Etnografski muzej, Kulturni centar Srbije / Pariz, novembar 2014), nastavili smo da razvijamo koncept digitalne nadgradnje eksponata i fizičkih objekata, a posebno interesovanje je izazvala augmentacija hrane odnosno izloženog slavskog kolača.

 

 

pupinova-nauka-_-lvs-_-ex-1

> 2015 AR exhibition / Pupin’s Science

> 2015 AR exhibition / Pupin

> 2016 AR exhibition / Tesla & Pupin

Through various interactive solutions created for three exhibitions dedicated to Michael Pupin we aimed at establishing new, higher standards both in contemporary museology and new media communication. Solutions, such AR glasses for communication with artefacts or the interaction between physical and virtual objects at Pupin and Tesla exhibition have further anticipated the coming together of digital and physical worlds.

Zahvaljujući digitalnoj nadgradnji eksponata u proširenoj stvarnosti, kao i drugim raznovrsnim interaktivnim rešenjima koje smo kreirali za tri izložbe o Mihajlu Pupinu, pomerene su granice i uspostavljeni viši standardi u komunikaciji pomoću novih medija. U okviru izložbe Pupin smo prvi put upotrebili augmented reality naočare, dok smo na izložbi Tesla i Pupin nastavili da razvijamo interakciju između digitalnih i fizičkih objekata, odnosno da anticipiramo način na koji će se integrisati digitalna i fizička stvarnost …

 

Many of these projects are showcased as best practice at different global festivals and conferences …
Mnogi od navedenih projekata su kao paradigma predstavljeni na brojnim globalnim festivalima i konferencijama …

InsideAR, Munich
Digital Heritage, Marseilles
Cinekid / New Media Lab, Amsterdam
Cultural Crossroads, Pavia
Best in Heritage, Dubrovnik
AWE, Santa Clara
Japan Media Art Festival, Tokyo
Museums and the Web, Hong Kong